Pemkab Labura, Pelaksanaan Solat Idul Adha Berjalan Khidmat

Breaking News

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

MUDANEWS.COM, Labura – Pemkab Labura melakukan Solat Idul Adha 1438 H-2017 di halaman Masjid Raya Al-Aman Aekkanopan pada Jumat (1/9/2017) dan berjalan Khidmat.

Pelaksanaan solat Idul Adha turut dihadiri oleh Wakil Bupati Labura Drs Dwi Prantara MM, Kakan Kemenag Labura Drs H Syafaruddin MA, Danramil 01 AK Mayor inf.Tamrin Hasibuan, para pimpinan SKPD, Camat Kualuh Hulu Jhon Feri SSTP dan ribuan masyarakat.

Pelaksanaan Solat Idul Adha tahun 1438 H-2017 bertindak sebagai imam yakni Drs H Syafril Azmi Sarumpaet MA dan Khatib H Syafru El Fauzi Daulay Lc MA dalam ceramahnya mengajak kaum muslimin untuk menjadi umat yang saleh dan meneladani Nabi Ibrahim dalam pengorbanan dan taqwa,” ujar ustaz Syafru Alumnus Timur Tengah itu.

Sebelumnya, Wabup dalam sambutannya mengajak seluruh umat Islam untuk menjadikan pengorbanan Nabi Ibrahim menjadi inspirasi dalam keikhlasan,” ucap Dwi Ketum Partai Nasdem Labura itu.

Bendahara PHBI Labura Syahruddin Ahmad Hasibuan mengatakan malamnya dilaksanakan pawai takbiran dan lomba kendaraan hias yang dilepas oleh Wabup didampingi Danramil, Ketua IPHI, pimpinan SKPD, Camat Kualuh Hulu dan tokoh masyarakat menambah semarak suasana Idul Adha.

Adapun pemenang lomba pawai kenderaan hias Juara 1 Masjid Al Ikhlas Wonosari Wonosari Lk IV, Juara 2 DPD BKPRMI Labura, Juara 3 RM Al Ikhlas Wonosari Lk IV, Juara 4 RM Lk III Aekkanopan Timur dan Juara 5 RM An Nur Pulo.

Kemudian untuk hasil infaq atau uang bakul jamaah solat Idul Adha pagi itu diperoleh sebesar Rp 9.500.000 dan langsung dibagikan kepada 5 Masjid yang ada di sekitaran lingkungan Aekkanopan (Masjid Raya Al Aman, Masjid Jami’, Masjid Ar Rahman, Masjid Istiqomah dan Masjid Al Makmur) merupakan jamaah solat Idul Adha Rp 1.900.000.

Kemudian untuk tahun ini Pemkab Labura berkurban sebanyak 31 ekor lembu yang disampaikan Wabup Labura saat memberikan kata sambutan. Berita Labura, Ahmad Maherdika Hsb

- Advertisement -

Berita Terkini